tisdag 1 september 2015

passande dikt för födelsedag.

Obs att jag inte har åldersnoja. Är nu officiellt närmare 50 än födseln, men är mer rädd för arbetslinjen än att bli gammal. Här är texten i vilket fall. Den ser lite ut som om jag försökt kanalisera min inre sensei. 
/mvh gammal och vis.



Fredsmäklare.

Min urbefolkning strävar för sina rättigheter
protesterar mot sina krympande territorier i hjärnbarken
vägrar se sig som en exotisk artefakt
motsätter sig den tillfälliga hyllningen under #tbt

Mitt ursprung vägrar se sig passerat när
det invaderas av år efter år
när mitt landskap måste ge för att ta

De pionjärer som först såg vad det var
att vara jag
ser misstänksamt på nybyggarna
de som tiden släpat in

Aldrig kommer barnasinnet erkänna min föränderlighet
Det gömmer sig i tryggheten av det som tros vara
lika och samma, i evigheten - amen

Mina kolonisatörer ler
slår sig till ro i sprickorna där
smittan sprids med tidens hastighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar